Lucide dromen en bewustzijnsontwikkeling

Lucide dromen zijn bijzonder populair. In een lucide droom ben je je ervan bewust dat je droomt. Dit schept oneindige mogelijkheden, maar is (in het begin) niet makkelijk te handhaven.

Zelf heb ik verschillende vormen van lucide dromen meegemaakt. De allereerste keer dat ik me bewust werd dat ik droomde, bevond ik me in een nachtmerrie waarin ik claustrofobische gevoelens had. Ik was nog jong, misschien een jaar of 15. Op het moment dat ik me realiseerde dat ik droomde, realiseerde ik me ook dat ik niet wist hoe ik terug moest komen. De paniek sloeg me om het hart en ik probeerde wakker te worden, maar dat lukte niet. Ik begon te schreeuwen, maar er kwam geen geluid uit mijn mond. Opeens werd ik achteruit gezogen, een soort vernauwing in. Badend in het zweet werd ik wakker… Ik wist niets van lucide dromen en vond de ervaring zo heftig dat ik er bang voor was geworden. Wat als ik de weg terug niet meer zou vinden tijdens het dromen?

Jaren later werd ik geïntroduceerd met luciditeit in dromen. Door de eerdere ervaring lukte het me niet om dit te beoefenen, de schrik zat nog steeds in mijn lijf. Ik vond het niet erg, mijn liefde voor dromen was allang aangewakkerd. De enorme rijkdom en dimensies van het dromenrijk zorgden voor constant nieuw vermaak.

Langzaam lucide

Toen begon het lucide dromen dan toch te komen. Ik begon me te realiseren dat ik droomde, maar dat duurde altijd vrij kort. Mijn enthousiasme, dat het lukte, zorgde ervoor dat ik wakker werd. Nu had ik het probleem omgekeerd; in plaats van niet wakker kunnen worden werd ik te snel wakker. Daaropvolgend had ik een heel serie nachten waarin ik wakker werd uit een lucide droom in mijn eigen bed. Ik werd echter opnieuw wakker en merkte op dat er nét iets anders was in mijn slaapkamer. Naast mijn bed stond een ouderwetse radio die daar normaal niet stond, er kwamen stemmen uit. Ik werd wéér wakker en vroeg me af wanneer ik nu werkelijk wakker was. Ik dacht dat ik wakker was, maar dat dacht ik de vorige keren ook. Was ik goed teruggekomen?

Gezamenlijk dromen

Tijdens de beoefening sprak ik met andere dromers en sjamanen af om samen te dromen. Met sommige vrienden lukte dat en dan hadden we soortgelijke droomherinneringen uit dezelfde nacht. Maar na een poos werd het lucide dromen minder. Ik had de knop teruggedraaid. Ik was erachter gekomen dat het ook veel energie kostte om mijn dromen te sturen. Daarnaast bezochten anderen mij in mijn dromen wanneer dat niet mijn bedoeling was, dan voelde ik me bekeken. Ik sloot het af en liet mijn dromen weer op hun eigen beloop.

Je lot manipuleren

Ik leerde van een droomexpert dat je een lucide droom altijd kunt veranderen. Mijn ervaring is echter dat bepaalde elementen in dromen zich niet laten veranderen en uitkomsten niet altijd manipuleerbaar zijn. Het is interessant. Waarom is de ene droom wel te manipuleren door middel van wensen en gedachten en de andere niet? Heeft dit te maken met het duale karakter tussen vrije wil en lotsbeschikking of karma?

Door de dromen ben ik gaan geloven in beide verklaringen en meer. Uit eigen ervaring kan ik zeggen dat je als mens zeker een groot deel van je leven kunt creëren en invullen. Tegelijkertijd is er een lot waar je mee gemoeid bent en dat onafwendbaar lijkt te zijn.

Er zijn veel mensen die willen leren om lucide te dromen, om hun lot en dagelijkse uitkomsten te kunnen manipuleren. En dat kan. De vraag is echter tot in hoeverre? Zijn wij allen afhankelijk van een blauwdruk, een kader waarbinnen we ruim speelveld hebben? Maar wie en wat bepaalt het kader en waar liggen de grenzen?

In een lucide droom kun je grenzeloos zijn. Je kunt je lichaam loslaten, met alles versmelten, een dier zijn, of sterker, groter, knapper en slimmer zijn. Je kunt leren vliegen in lucide dromen en bijzondere plaatsen bezoeken. Je kunt seks hebben met wie je maar wilt en je kunt je afstemmen op eindeloos bewustzijn. En toch kun je bepaalde ontwikkelingen niet ontlopen of ongedaan maken.

De droom ontcijferen

We zijn als mens geneigd om de gebeurtenissen om ons heen te verklaren aan de hand van onze eerdere ervaringen. En dit doen we dan zo, dat het past in het beeld dat we hebben van onszelf en ons leven. Daarmee verworden onze verklaringen en ervaringen tot een selffulfilling prophecy. We zien een bepaald aspect van een droom en verklaren het op zo een wijze dat het ons beeld bevestigd. Bij het analyseren van dromen gaan we vaak op eenzelfde wijze te werk. Omdat een auto ooit voor een lichaamsdeel stond blijven we het op deze wijze interpreteren. Het voordeel van deze wijze is dat ons zelfbeeld hiermee intact blijft, we bevestigen ons wereldbeeld en onze identiteit. Het voelt veilig en stabiel om te kunnen zeggen dat je weet hoe iets in elkaar zit. Het geeft je het gevoel dat je de dingen onder controle hebt. We doen hiermee echter de creatieve kracht van dromen tekort. Door steeds je eigen interpretatie los te laten op de dingen die je overkomen blijf je in een ‘lus’ hangen. Je beperkt hiermee de magie van de verrassing en creëert steeds dezelfde soort ervaringen. Je leeft je eigen versie van Groundhog Day.

Lucide dromen zijn bij uitstek een prachtig speelgebied om je eigen expansie te onderzoeken. Al die gebieden van jezelf, die je nog niet kent of nog niet ontwikkelt hebt, kun je in je dromen ontginnen. Maar wat is er nodig om uit je eigen gecreëerde ‘lus’ te kunnen stappen?

Vertrouwen op niet-weten

Het eerste dat je doen moet is aan jezelf toegeven dat je het niet weet. Je weet niet waarom je wel of niet lucide droomt. Je weet ook niet wie nu precies de schepper is van dat magnifieke droomlandschap. Je weet niet wie je werkelijk bent en welke schatten in de diepte liggen te wachten op ontdekking. Je weet niet of al jouw interpretaties tot nu toe, over het leven, over anderen en over je dromen, kloppen. En je bent bereid om het avontuur aan te gaan. Ontdekken dat niets is wat je denkt dat het is. Dat alles een eigen wezen en levensenergie heeft waarvan je wellustig kunt proeven, voordat het door het filter van vernauwde waarneming is gezakt.

Stel je open voor de rauwe, eerlijke energie van het droomleven. Het is pure magie. In de droom kun je spelen met je eigen overtuigingen. Hoezo kun je niet vliegen? Wie beweert er dat je geen bergen kunt verzetten? Je kunt oneindig veel! Zelfs contact hebben met dierbare overledenen. Maar het is belangrijk dat je niet arrogant wordt. Ja, je kunt dat alles. Nee, je hebt niets in de hand.

“Kloppen waar geen poort is”, zoals ze in de zen zo mooi zeggen. Ton Lathouwers verwoordt het als “je kunt er niet uit vallen”. Je hebt oneindige ruimte tot je beschikking. Om te oefenen en te spelen. Maar er zijn geen garanties. Als je dat durft in te zien; hoe meer je controle en vooringenomen doelen durft los te laten, treedt er een paradox op. De garanties die er niet zijn vullen zich op magische wijze in.

Dus, als je met lucide dromen gaat oefenen, laat dan de uitkomst los. Je wilt het graag, dat is goed, en nodig voor de oefening. Maar als het niet lukt, laat het dan los want je weet niet wat de werkelijke reden daarvoor is. Ook al denk je het te weten. Onderzoek in plaats daarvan je eigen motivatie. Waarom wil je lucide dromen? Hoe zuiver is je intentie? Wil je iets bereiken, zoek je controle? Wat heeft jouw geïnspireerd tot het lucide dromen en hoe ga je met je andere dromen om?

Meditatie

Een zeer hulpvaardige beoefening bij het lucide dromen is meditatie. Meditatie is het beoefenen van  luciditeit in het dagelijks leven. En hoe wakkerder je bent tijdens het dagelijks bewustzijn, hoe meer kans je hebt op een lucide droom. Laat ook hier weer alle vooringenomen uitkomsten los. Wees, zit, adem. In de Tibetaanse droomyoga bestaan speciale oefeningen die gericht zijn op wakker zijn gedurende overdag én tijdens de slaap. Door te mediteren op het Tibetaanse lettertype A kun je luciditeit bereiken tijdens het slapen. Maar ook zen en mindfulness voordat je gaat slapen of overdag zijn een goede basis voor het ontwikkelen van heldere dromen.

Handen of lichaamsdelen al referentiekader

Een veel beoefende techniek is om jezelf gedurende een poos (zolang als je nodig hebt) ieder uur van de dag even naar je handen te kijken en je af te vragen of je droomt. Als je dit intensief volhoudt en met aandacht doet, dan is de kans groot dat je dit tijdens de droom ook doet. Ik heb de techniek uiteraard uitgeprobeerd en het werkte.

Droom ik?

Hoewel sommige droomexperts beweren dat je handen in dromen er altijd abnormaal uitzien is dat niet mijn ervaring. Net als dat knijpen best voelbaar kan zijn. Om te dubbelchecken of je droomt kun je in de lucht springen. In de droom is er soms sprake van een andere vorm van zwaartekracht. Je kunt ook proberen weg te vliegen. Of in een spiegel kijken. Vaak is er iets anders aan je spiegelbeeld, waardoor je zeker weet dat je droomt.

Wil je zeker weten dat je droomt, dan kun je ook proberen ergens een tekst te lezen. Meestal is dit erg lastig tijdens een droom. Maar ook hier geldt; soms kan een tekst er levensecht uitzien!

WILD techniek

Er is nog een techniek die wordt toegepast door dromers om luciditeit te bereiken en dat is de WILD techniek. WILD staat voor Waked Induced Lucid Dreaming. Je zou deze techniek kunnen zien als een vorm van zelfhypnose. Je brengt jezelf in een diepere frequentie, een soort trance, terwijl je bij bewustzijn probeert te blijven. Wat je wilt is dat je lichaam in slaap valt, maar je geest helder blijft. Hieronder loop ik de stappen met je door:

  1. Zet je wekker na ongeveer zes uur slaap. De kans is groot dat je dan ontwaakt uit een Remslaapfase en gedroomd hebt.
  2. Stap uit bed en blijf 20 minuten wakker. Je kunt mediteren, lezen over lucide dromen of je dromen opschrijven van de afgelopen nacht. Contempleer ook op je doel voor de aankomende lucide droom. Wil je iets ontdekken, ervaren, onderzoeken of weten? Houd het licht zacht en vermijd je telefoon, tv of laptop. Wanneer je hersenen actief in bèta zijn wordt het lastig om lucide te dromen.
  3. Ga weer naar bed en ontspan je lichaam d.m.v. een bodyscan of een ademhalingsmeditatie. Blijf stil liggen en stel je voor hoe je lichaam zacht in slaap valt terwijl jij wakker blijft.
  4. Als je beelden of vormen gaat zien of dingen gaat horen dan ben je in de hypnagogische fase beland. Soms gaat dit gepaard met heftige gevoelens en in het begin kan het desoriënterend aanvoelen. Blijf liggen en ontspan je erdoorheen. Blijf er heel bewust en ontspannen bij en laat alles gebeuren, zonder er op in te gaan.
  5. Droom. Met een beetje geluk en met veel oefening ben je nu in staat om je droom lucide te beleven.

Wegglippen tijden luciditeit

Het is vaak lastig om de luciditeit in een droom vast te houden. Soms word je van enthousiasme wakker en vaak glip je weer terug in het droombewustzijn. Niet getreurd; oefening baart kunst!

1 thought on “Lucide dromen en bewustzijnsontwikkeling

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.