Recensie Arthur’s Pelgrimage

Over het boek dat tweemaal zo dik had moeten zijn

Arthur is een ‘transformational journey’ boek van Wouter ter Braake. Het hele verhaal past in een enkele zin: Man loopt vast, gaat op reis, leert over de wereld en over zichzelf, komt als completer mens terug en start een nieuw verhaal. Arthur is het eeuwige en belangrijke verhaal van de held die de moed heeft om de wereld in te gaan en zichzelf te leren kennen.

Arthur is een ogenschijnlijk geslaagde zakenman die leeft op de rand van succes en uitputting als zijn levenspartner hem een duidelijke wake-up-call geeft en vertrekt.
Door een ontmoeting met een zwerver krijgt Arthur een motief om alle uiterlijke waarden los te laten en te gaan reizen. Via allerlei ontmoetingen en ervaringen die zich afspelen in de werkelijkheid maar ook symbolische waarde hebben, wordt Arthur een ander mens. Eenmaal terug in Nederland kan hij zijn kennis en ervaring – oud en nieuw – inzetten voor een nieuw doel in een nieuwe context met een nieuwe levenspartner.

Het boek is een moderne en gelaagde (buitenkant, binnenkant) variatie op dit thema. Door het boek te lezen als een ‘epos’ werd ik zelf voor een stukje zelf Arthur en was steeds benieuwd naar de volgende wending en vooral ook naar de manier waarop de beelden zich ontvouwden. Ik werd vrienden van de vrienden van Arthur, beleefde zijn pijn en dilemma’s op de kruispunten en was blij met hem als er weer een beetje licht ontstond.

De wereld gebeurt niet aan je maar voor je

Verstopt in het verhaal zit de notie dat alles wat er gebeurt betekenis voor je kan hebben als je er zo naar kunt kijken. Toeval bestaat niet, je pad is voorbereid door een onwaarschijnlijke vriendelijke intelligentie die maakt dat jij jouw unieke ervaringen op kunt doen in de wereld die jij ontmoet en om je heen hebt en voor een deel projecteert.

Daarmee is het verhaal van Arthur ook een spiritueel avontuur en dat maakt dat het vast niet voor iedereen is. Je hebt een beetje open denkgeest nodig anders is het al snel te veel. Maar als je zelf vragen hebt, denkt dat er misschien wel iets meer is op deze wereld dan je op het eerste gezicht kunt zien en je van verhalen houdt, is Arthur een pracht van een boek dat wel tweemaal zo dik had mogen zijn.

Kortom: warm aanbevolen als je van lezen en heldenverhalen houdt.

Ad van der Hulst <ad@adjustintime.nl

Te bestellen in elke boekhandel, of via Uitgeverij Van Warven. Of een gesigneerd exemplaar via de schrijver: wouter@zinenzen.nl